Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Nyhetsarkiv for Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Forskere ber partene og presidentene for høstens partskonferanser til konvensjonen om biologisk mangfold (CBD, COP 16) og FNs rammekonvensjon om klimaendringer (UNFCCC, COP29) om å opprette av et sårt tiltrengt felles politisk rammeverk mellom de to konvensjonene.
Siste utgave av Naturen tar for seg temaet energiomstilling og inneholder blant annet saker om batterier, hydrogen og kjernekraft.
Med droner «ihænde» fikk førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i geofag og informatikk trene nyttige teknologiske ferdigheter, og nyte utsikten fra Ulriken.
Ved Michael Sars-senteret utvikler gruppen til Marios Chatzigeorgiou unike verktøy for å studere undervannsstøy som en del av det paneuropeiske prosjektet DeuteroNoise.
Etter to år med banebrytende arbeid innen marin støyforurensning, møttes det paneuropeiske konsortiet på Michael Sars-senteret for å dele sine fremskritt og koordinere fremtidig innsats.
Gjennom eksperimenter og datasimuleringer leter Kristoffer Eikehaug, avdelingsingeniør ved Institutt for fysikk og teknologi, etter svar for å løse vår tids store utfordring med karbonutslipp til atmosfæren.
Forskere ved Universitetet i Bergen har oppdaget et hittil ukjent fenomen med gammastråling i tordenstormer. Funnene, publisert i Nature i dag, viser at gammastråling fra tordenskyer er mer kompleks og dynamisk enn tidligere antatt.
I høst jobber UNESCO Chair-prosjektet BIOSPHERE med å kartlegge hvordan norske kommuner kan arbeide med Naturavtalen, og bruker spesifikt Alver kommune – den største kommunen i Nordhordland UNESCO biosfæreområde – som eksempelkommune. I september holdt gruppen sitt første av tre møter i forbindelse med dette.
Kjemisk institutt får forskningsrådsfinansiering til ny nasjonal forskningsinfrastruktur for robotisering innen kjemisk eksperimentering.
Fra nå av heter det Fakultet for naturvitenskap og teknologi.
Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
UiB-forsker Karl Magnus Laundal har utviklet algoritmen som skaper kartene EZIE-satelittene genererer når jordens magnetfelt for første gang skannes på en helt ny måte.
Dyphavsbiolog Pedro Ribeiro er ombord på RV Maria S. Merian og deltar i et forskningstokt ledet av det tyske senteret for marine miljøvitenskaper (MARUM) for å utforske og undersøke Jøtul-hydrotermalventilfeltet.
GoNorth 2024-ekspedisjonen ble avsluttet forrige uke etter en tre-ukers vitenskapelig reise, fra 29. august til 19. september, og overgikk forventningene med en mengde nye data takket være gunstige is- og værforhold.
Det sekstende Naturtoppmøtet (COP16 - Conference of the Parties to the Convention of Biological Diversity) finner sted i Colombia i slutten av oktober, og CeSAM-lederne har sørget for å gjøre sine meninger hørt i forkant av møtet.
Det var stor interesse for den første utgaven av UiB Innovasjonsfestival, 20. september. Viserektor Gottfried Greve håper arrangementet vil skape en ny giv for innovasjonskulturen ved UiB.
Skal vi vite om utslippsavtaler følges, må vi kunne spore CO2. Surr i regnskapet sendte forskere på leting i Grønlandshavet.

Sider